Witaj w Świat Gitary
 
  Zaloguj się/ utwórz konto Twoje konto Giełda Dodaj swój artykuł Pobierz plik TOP 10  
Menu

Działy
· Nowości
· Szkoła gry
· Warsztat i nagrywanie
· Sprzęt- testy i opisy
· Gitarzyści i zespoły
· Recenzje
· Archiwum artykułów


· Giełda

· Pobierz...
· Katalog stron WWW
· Top 10

Bądź aktywny
· Napisz artykuł
· Dodaj nową stronę do katalogu
· Dodaj plik do pobrania

Pozostałe
· Zaawansowana wyszukiwarka
· Pomoc

Zalogowani
Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować za darmo klikając tutaj.

Użytkowników:0
Gości:209

Starsze artykuły
Wtorek, 18 Kwiecień
·Warsztaty Rolanda (221)
Sobota, 18 Marzec
·Patryk Kraska (282)
Wtorek, 07 Marzec
·Juan Martin w Poznaniu (272)
Czwartek, 09 Luty
·Jurek Muszyński (420)
Sobota, 14 Styczeń
·Gitara T. Burton W-2SCE/N (443)
Środa, 30 Listopad
·TarantuLLA (389)
Sobota, 20 Sierpień
·Nagrywanie w domu - Gitara elektryczna i basowa (808)
·Freak Show - Kielce (323)
Poniedziałek, 28 Marzec
·Gitara dobra i niedroga (534)
Niedziela, 20 Luty
·Damian B. (273)
 Starsze artykuły

Zaloguj się
 Użytkownik
 Hasło
 Zapamiętaj mnie


Nie masz jeszcze konta? Możesz je założyć. Jako zarejestrowany użytkownik będziesz miał dodatkowe przywileje jak np. konfigurowanie wyglądu strony, wysyłanie komentarzy z twoim imieniem i wiele innych.

Szkoła gry: Eddie Van Halen- Spanish Fly (16630 Odsłon)

Opublikowano 09 Kwi, 2003 - 20:01 przez gitarzysta

Gra solowa Strona gotowa do druku

Eddie Van Halen znany jest jako gitarzysta, który pierwszy wprowadził zaawansowane techniki gitarowe do komercyjnej muzyki rockowej- nie był na pewno pierwszym grającym np. tappingiem* ale pierwszym, który zastosował ową technikę na tak szeroką skalę i osiągnął komercyjny sukces.
Inne "znaki rozpoznawcze" Eddiego to częste użycie whammy bar* (Floyd Rose* to konstrukcja po raz pierwszy użyta właśnie w gitarze Van Halen'a) czy staccatowe* tremola*. Słynny "brown sound"* to także termin zawdzięczany temu gitarzyście.

Po tym wstępie, przekornie, zaprezentujemy innego Van Halen'a: w utworze Spanish Fly z drugiej płyty zespołu. Utwór zagrany w całości na gitarze klasycznej pokazuje odmienne, akustyczne oblicze Eddiego. Ale Spanish Fly obfituje też w fajerwerki znane z "elektrycznych" kompozycji: przede wszystkim długie pasaże grane tappingiem oraz "wystukiwane" flażolety*. W ten sposób Eddie połączył, wydawałoby się tak odległe, 2 światy i 2 style w niepowtarzalną miniaturkę muzyczną.

Kompozycja ma typowe hiszpańskie zabarwienie. Całość osadzona jest w tonacji a-mol jednak w oryginale gitara przestrojona jest o cały ton w dół- nieco ułatwia to granie tappingiem. Ale nie zmienia to faktu, że nadal mamy do czynienia z bardzo trudnym i wymagającym solidnego wyćwiczenia utworem. Zwłaszcza gitarzyści nie mający zbyt wiele kontaktu z gitarami akustycznymi poczują wyraźniejszy niż zwykle opór strun, zauważą konieczność precyzyjniejszego ataku kostą, silniejszego, perkusyjnego, zdecydowanego naciskania strun aby dźwięki legato* brzmiały równie silnie co staccato. To znakomity trenning siły palców i kostkowania! Tu nie pomoże nam efekt distortion.

Początek to seria flażoletów, ale sposób ich wydobywania jest dosyć nietypowy: należy, wg zapisu tabulaturowego, nacisnąć struny na odpowiednich progach (palcami lewej ręki)- tak jakbyśmy grali akord. Następnie zdecydowanym perkusyjnym uderzeniem przycisnąć struny używając palców prawej ręki 12 progów wyżej (jedna oktawa) niż pozycja lewej ręki- struny uderzamy nad samym progiem, nie pomiędzy progami! Przy odpowiedniej sile i precyzji usłyszymy czysty dźwięk (flażolet). Na przesterowanej gitarze elektrycznej wystarczyłoby zadbać o synchronizację lewej i prawej ręki. Ale na gitarze klasycznej dochodzi do tego konieczność precyzyjnego i silnego "uderzania" w struny! Warto poświęcić temu sporo czasu i uwagi.

Następnie mamy pierwszy pasaż grany tappingiem- w oryginale każdy dźwięk ma bardzo mocny atak, brzmi to głęboko i dynamicznie. Niewystarczające przyłożenie się do zagrania tego fragmentu zaowocuje "tępym", leniwym, słabym brzmieniem. Pamiętajcie: to nie gitara elektryczna- przester Wam nie pomoże!

Kolejne takty to bardzo odważne, szybkie przebiegi legato i staccato- tutaj liczy się precyzja kostkowania i synchronizacja lewej i prawej ręki.
I znów uwaga: kostkowanie musi być zdecydowane i dokładne! W innym wypadku zabrzmi to tak jakbyście nie mieli siły w palcach- dźwięk nie będzie miał mocy przebicia. Zwróćcie uwagę na dźwięki legato- one też są bardzo dynamiczne i przy tempie utworu tworzą spójność z tymi granymi staccato.

Dalej mamy typowego Van Halen'a (gdyby nie fakt, że tym razem użył do tego instrumentu klasycznego): piękny, melodyjny i bardzo płynny pasaż wykonany tappingiem. Ale i tu jest mały kruczek: interwały występujące w tym fragmencie wymagają silnego rozciągnięcia palców (nie obejdzie się bez solidnej rozgrzewki- w innym wypadku możemy nawet zerwać ścięgna!). Trudność potęguje, jak zwykle, konieczność wydobycia mocnego dźwięku granego legato z gitary akustycznej. Przy takim rozciągnięciu jest to bardzo trudne dla przyzwyczajonych do "delikatnej" akcji gitar elektrycznych.

Koniec, podobnie jak początek, to seria "wystukiwanych" flażoletów. Sposób ich wydobywania opisany jest wyżej.

Ilustracja muzyczna
Fragment utworu w wykonaniu Marka Siwczaka (MP3): POBIERZ

Pełny zapis tabulaturowy:


SPANISH FLY
Van Halen II
tab by dsale@jax.jaxnet.com
http://www.jaxnet.com/~dsale


W nawiasach zapisane są partie grane 2-ręcznym tappingiem!


Flażolety "wystukiwane"- prawa ręka "wystukuje" je 12 progów wyżej:

------------------------------------------------|
---------------------0-----------------1--3--0--|
------------------2-----2-----------2-----------|
------------2--2-----------------2--------------|
------2--2--------------------0-----------------|
0--0--------------------------------------------|
                                                                                

                                                                                
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
(12-7-5-0-5)(12-7-5-0-5)(12-7-5-0-5)(12-7-5-0)-----------------------------------
----------------------------------------------7-(12-7-5-0-5)(12-7-5-0-5)(12-----
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
                                                                                

                                                                                
-------------------------------------------------|
-------------------------------------------------|
-------------------------------------------------|
-7-5-0-5)(12-7-5-0)------------------------------|
-------------------(7--12-7)(12-6)(12-5)(12-3-0)-|
-------------------------------------------------|
                                                                                
Flażolety zwykłe----------\
                                                                                
--------------------------|
---5-----0------12--------|
---5-----7------12--------|
5-----7-----12---------7--|
--------------------7--7--|
--------------------------|
                                                                                

                                                                                
---------------------------------------------------------------|
---------------------------------------------------------------|
------------------------------4h5-----4--5--7h5h4-----4h5h7/8--|
---------------------4--5--7-------7---------------7-----------|
3h4h5/6-----5--x--7--------------------------------------------|
---------------------------------------------------------------|
                                                                                

                                                                                
--------7--8--10----------7--8--10-----------8--10--12-----------8--10--12------
7h8h10------------7h8h10------------8h10h12-------------8h10h12-----------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
                                                                                

                                                                                
----------x--12--14------------x--12--14------------x--13--15h13h12h----|
10h12h14-------------10h12h14-------------12h13h15------------------15--|
------------------------------------------------------------------------|
------------------------------------------------------------------------|
------------------------------------------------------------------------|
------------------------------------------------------------------------|
                                                                                

                                                                                
12--------------0--|
----13----------0--|
--------14---------|
------------15-----|
-------------------|
-------------------|
                                                                                

                                                                                
---7h5--8--7--6--5--4--5--7--5h7h5h4h---4---------------------------------------
---5---------------------------------7-----7h5h4h---5h4h---4-------5h4h---4-----
-------------------------------------------------7------7-----7h5------7--------
---7----------------------------------------------------------------------------
---0----------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
                                                                                

                                                                                
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
7---h5h4-----7---------4--------4--5--7h5h4-----4-------4h5-----4--5--7h5h4-----
----------7-----4h5h7-----5--7---------------7-----5h7-------7------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
                                                                                

                                                                                
-----------------------------------------------------------------|
-----------------------------------------------------------------|
---4-------4h5-----4--5--7--4--5-----5--7h5h4h---4---------------|
7-----5h7-------7-----------------7-----------7-----7h5h4-----4--|
-----------------------------------------------------------7-----|
-----------------------------------------------------------------|
                                                                               

                                                                                
---------------------------------|
---------------------------------|
---------------------------------|
---------------------------------|
5h7h3h0h5h7h3h0h5h7h3h0h5h7h3h0--|
---------------------------------|
                                                                                

h-------------------------------------\                                         
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
7--9--5--0--7--9--5--0--7--9--5--0--7--9--------5h-9----(12--5--9)(12--5--9)----
--------------------------------------------------------------------------------
                                                                                

                                                                                
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
-------------------(12--5--9)---(12--5--9)---(12--5--9)---(12--5--9)---(12------
(12--5--9)(12--5--9)-------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
                                                                                

                                                                                
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
4--9)---(12--4--9)---(12--4--9)---(11--4--8)---(11--4--8)---(11--4--8)---(11----
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
                                                                                

                                                                                
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
4--8)---(11--4--8)---(11--4--8)---(11--4--8)------------------------------------
------------------------------------------------------------------------(10-----
-----------------------------------------------(9--2--7)---(10--2--7)-----------
--------------------------------------------------------------------------------
                                                                                

                                                                                
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
---------------------(10--3--7)---(10--3--7)---(10--3--7)---(10--3--7)---(10----
4--7)---(10--3--7)--------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
                                                                                

                                                                                
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
2--7)---(10--2--7)---(10--2--7)---(10--2--7)---(9--2--6)---(9--2--6)---(9--2----
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
                                                                                

                                                                                
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
6)---(9--2--6)---(9--2--6)---(9--2--6)---(9--5--7--9)---------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------5-----------(12--5--9)----
--------------------------------------------------------(12--5--9)--------------
                                                                                

                                                                                
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
-------------(12--5--9)---(12--5--9)---(12--5--9)---(12--5--9)---(12--4--9)-----
--(12--5--10)-------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
                                                                                

                                                                                
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--(12--4--9)---(12--4--9)---(12--4--9)---(11--4--8)---(11--4--8)---(11--4--8)---
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
                                                                                

                                                                                
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--(11--4--8)---(11--4--8)---(11--4--8)---(11--4--8)---(11--4--8)----------------
----------------------------------------------------------------(12--5--9)------
--------------------------------------------------------------------------------
                                                                                

                                                                                
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
(12--5--9)---(12--5--9)---(12--5--9)---(12--4--9)---(12--4--9)---(12--4--9)------
--------------------------------------------------------------------------------
                                                                                

                                                                                
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
(12--4--9)---(11--3--7)---(10--3--7)---(10--3--7)---(9--3--7)---(9--3--7)--------
--------------------------------------------------------------------------------
                                                                                

                                                                                
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
(9--3--7)---(9--2--6)---(9--2--6)---(9--2--6)---(9--2--6)---(9--2--6)---(9--6----
--------------------------------------------------------------------------------
                                                                                

                                                                                
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
2--0--2)----6----(9--6--2--0--2--6)---(9--6--2--0--2--6)---(9--6--2--0)---------
-----------------------------------------------------------------------(3--2----
                                                                                

   *                                                                            
---------------------------0----------------------------------------------------
---------------------0--0-------------------------------------------------------
---------------2--2-------------------------------------------------------------
---------2--2-------------------------------------------------------------------
---2--2-------------------------------------------------------------------------
0)------------------------------------------------------------------------------
    *ponownie flażolety "wystukiwane" - jak wyżej


* Mini słowniczek

legato- technika gry gdzie kolejne dźwięki zdają się płynnie wychodzić z poprzednich (prawie nie słychać ataku struny). Niemal cała odpowiedzialność za wydobycie dźwięku spoczywa na lewej ręce (wyjątki: patrz tapping)

staccato - przeciwieństwo legato. Każdy dźwięk jest silnie zaakcentowany. Efekt uzyskuje się przez silny atak struny kostką lub paznokciami

whammy bar - popularna "wajcha", część mostka Floyd Rose (choć nie tylko tego). Nazwa pochodzi od brzmienia (efektu brzmieniowego) jakie uzyskuje się podczas podciągania/ opuszczania strun ("whammy")

Floyd Rose - najpopularniejsza konstrukcja mostka wolno zawieszonego z blokowanymi strunami. Umożliwia bezstresowe zabawy "wajchą" bez obawy o rozstrojenie gitary

tapping - technika gry legato, gdzie palce obu rąk, poprzez silne uderzanie strun o progi wprawiają je w drgania. Technika na naprawdę szeroką skalę spopularyzowana przez Eddiego. Do obecnych jej mistrzów zalicza się m.in. Stanley Jordan. Spanish Fly to znakomity przykład tappingu. Inny, fenomenalny wręcz przykład znajdziecie TUTAJ

flażolety - technika wydobywania dźwięku polegająca na lekkim dotknięciu struny nad progiem (bez dociskania do progu) i uderzenia jej. Flażolety mają specyficzną barwę, bardzo urozmaicają kompozycje. Najłatwiej wydobyć flażolety nad 12 (lub 24) i 7 ( lub 19) progiem. Dosyć dobrze brzmią flażolety nad 5 (lub 17) progiem. Przesterowanie brzmienia ułatwia wydobycie flażoletów nad innymi progami (np. nad 4-tym). Opisana powyżej technika "wystukiwania" flażoletów pozwala uzyskać je nad dowolnym progiem. Jest jeszcze parę innych technik wydobywania flażoletów (często wydobywanie flażoletów z użyciem takich tricków określa się jako flażolety sztuczne)

tremolo - na gitarze realizuje się to poprzez np. bardzo szybkie wielokrotne kostkowanie (lub palcowanie jeśli gracie palcami) podczas gdy palce lewej ręki "zmieniają" dźwięki. W twórczości Van Halen'a pełno jest przykładów: Eruption, Hot For Teacher itp. Technika bardzo popularna wśród gitarzystów klasycznych: tremolo na strunach wiolinowych i jednocześnie pochód melodyczny na strunach basowych (zwykle kciukiem)

brown sound - typowy dla Eddiego "tłusty", plastyczny, ciągnący się dźwięk. Efekt zastosowania piecy typu hi-gain (silnie przesterowujące), przetworników oraz palców gitarzysty :-)


Eddie Van Halen- Spanish Fly | Logowanie/Założenie konta | 0 Komentarze
Próg
Komentarze są własnością ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść.
 


Zalecana rozdzielczość: minimum 1024x768. ©Marek Siwczak. Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykorzystywanie materiałów bez zgody właściciela jest zabronione na podst. Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o Prawie autorskim i Prawach pokrewnych
PostNuke Powered Site